onsdag 9 februari 2011

Billig mat inte alltid så bra

Jag tycker att det är jättedumt och onödigt att livsmedelsproducenterna använder så mycket tillsatser i vårt livsmedel som matbutikerna sedan säljer. Producenterna tar bort en del av råvaran och tillsätter många konserveringsmedel och tillsatser.

Jag är bara 14 år, men jag funderade på hur min kropp kommer att må när jag är gammal och har fått i mig så många farliga tillsatser, bara för att producenterna vill tjäna pengar på min bekostnad. Vissa farliga ämnen kan till och med kanske leda till sjukdomar och allergier som t.ex. cancer, astma med mera och det är ju inte bra alls. Det skulle nog vara flera människor som kan slippa få sjukdomar och andra saker, om man slutade med littsatser i den maten som vi köper i livsmedelsbutikerna. E nummer är ett nummer som finns i flera nästan i allt livsmedel, man behöver inte ha konsktämnen i maten bara för att den ska bli bättre, faktum är det att den blir bara mycket sämre när man tillsätter onödiga ämnen.

I en del mat finns det ett fett som heter transfett och det är inte alls bra överhuvud taget. I Danmark är det förbjudet att använda transfetter i livsmedlet. Så om dem inte behöver använda det så varför måste vi då utsättas för det. Matproducenterna här i Sverige använder det bara för att fettet är ett billigt att köpa, de tänker nog inte så mycket på hur det påverkar oss.

Jag skulle tycka att det vore bättre om maten var dyrare och äkta instället för att den är billig och tillsatt med många tillsatser och onödiga ämnen. Man kan tycka att det är jättebra med billig mat, men man borde nog tänka på hur det blir i längden med alla dåliga ämnen och medel som kroppen samlar på sig. Jag tycker att det är bättre att köpa lite dyrare mat och veta att den innehåller bra råvaror. Om det är fler som får upp ögonen för detta och säger till personalen i livsmedelsbutikerna att de inte borde sälja mat med konerveringsmedel, transfetter och andra konstgjorda ämnen. Då kanske de förstår att vi inte vill utsättas för sjukdomar och andra saker, och tar bort de varor som innehåller det. Hoppas att det inte är bara jag som tycker det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar