fredag 1 april 2011

Grusa och salta på vägarna!

Tänk att du är ute och går en solig vinter dag, och solen värmer ditt kala ansikte. Du tänker inte på att det är väldigt halt ute, utan bara njuter av livet. Helt plötsligt ramlar du ihop på den is halkiga isen, och hamnar på ditt ena ben och du hör att det knäcker till. Du känner smärtan i benet, och det börjar sprida sig till hela kroppen. Du är helt ensam och igen kan hjälpa dig. Du försöker stå upp men kroppen orkar inte hålla uppe dig, så du bara ramlar ihop. Du märker ditt ben är brutet vad ska du göra?

Jag tycker det är väldigt viktigt att man ska grusa vägarna. Tänk när det är väldigt halkigt och dem inte har grusat eller saltat. Så kan man ju faktiskt ramla och bryta ett par ben.

När jag och några kompisar var på väg till skolans matsal, var det glashalt och de hade inte grusat. Så vi halkade runt på den glashala isen. Jag ramlade och drog ner dem och vi började skratta. Det såg säkert jättekul ut, som tur var bröt vi inte några ben, för det kan ju faktiskt hända!

Tänk på vad många olyckor, som händer i trafiken på grund av isen. Om de började grusa och salta bättre, behövde det inte vara så många människor som var tvungna att åka till sjukhuset, för det dras ju på skatten.

Jag tycker särskilt synd om dem gamla pensionärerna. Om dem ramlar en gång så kan dem ju bryta flera ben. För de är lite mer ömtåliga än oss, och inte så starka.
Jag säger bara grusa och salta vägarna bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar