söndag 5 juni 2011

För mycket reklam på TV!

Jag tycker att det har ökat mycket på det sista med just reklamen som ständigt visas i TV- rutan. Det har hänt mig några gånger att när jag har suttit och sett på TV så har jag till och med glömt bort vad det var jag tittade på innan reklamen började!

Jag ser det som ett stort problem att programmet jag tittar på avbryts av reklaminslag bara efter cirka fem till tio minuter efter att det har börjat och inte nog med det så varar reklamen i ca sju minuter innan programmet kan börja igen.

Min åsikt är att reklam ska finnas kvar, men inte lika många och långa i ett och samma program.

När jag bestämmer mig för att titta på program eller film på TV:n så vill jag inte spendera större tiden av att se på reklam.

Tidigare var det reglerat hur många och ofta reklamavbrotten fick vara i ett program men den spärren är borttagen nu. Vissa kanaler utnyttjar det något enormt. Jag skulle vilja att det bara ska vara max tre kortare reklamavbrott som varar två minuter per gång under en timma och då istället en längre reklam mellan två program på fem minuter.

”Den nya radio- och TV-lagen är utformad efter ett EU-direktiv och tv-kanalerna får visa 12 minuter, eller 20 procent, reklam per timme. Tidigare var det 15 procent på ett dygn som gällde. Det kommer också bli friare med sponsring i programmen, om varumärkena anges i för- och eftertext”.
Denna information har jag fått från METRO, den 2 augusti 2010.

Visst hade det varit något om man gjorde en namninsamling, eller liknande som gör att EU i Bryssel blir medvetna om hur illa vi tycker om den nya lagen för TV-reklam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar