onsdag 8 juni 2011

Molière – en levande legend



Ni kanske har hört talas om namnet Molière? Nåväl, här kommer hans historia. Molière, döpt i kyrkan Saint Eustache är nu, 17 februrai 1673 död när han kollapsade under en utav sina föreställningar, och dog några timmar senare i sitt hem. Han levde under tidsepoken Renässansen och in i början på Upplysningen.



Jag har fått äran att ta del utav hans fantastiska liv och jag hade tänkt att dela med mig lite av det och det jag minns av Jean Baptise Poquelin är att hans mor och far var Marie Cressé och Jean Poquelin. Hans mor, Marie Cressé dog när han var 10 år gammal. Jean Baptise stod inte sin far särskilt nära.
Han började i skolan och kom så småningom in på den prestigefyllda Jesuit College de Clermont. Vid 18 års ålder ordnade hans far en titel till Jean Baptise. Detta köptes med pengar från Richelieus utvidgning av domstolskontoren. Denna titel gav honom 300 livre om året. Han studerade till advokat och under college så umgicks han ofta med adeln, så än så länge hade Baptise följt sin fars plan, men vid 21 års ålder ville han inte längre följa sin fars dröm utan han fortsatte med sin egen, uppe på scenen, det är här min favorit historia börjar.

Han hade redan tidigare mött den vackra Madeleine Béjart, han tog adjö av sin far och tillsammans med hennes bröder så skapade de teatern L'Illustre Théâtre, detta var en riktigt vacker teater, jag var där flera gånger under hans föreställningar, men har inte gått dit sedan dess då jag inte tycker det är samma sak om inte Moliére är där.

Molère hade både skådespelartalanger och studier inom lag och ordning, så han blev genast ledaren för gruppen. Men de fick stora skulder för att de inte kunde betala hyran för teatern, de hade skulder på över 2000 livre. Jag kommer inte riktigt ihåg vem det var som betalade pengarna för borgen, men efter ca 4 veckor var han tillbaka i gruppen igen. Och inspirerat utav en liten stad så började Jean att använda namnet Moliére, han berättade för
mig att det var för att inte vanära hans far för att han ville bli skådespelare.

Det jag hade försökt förklara för honom hela tiden och som han själv insåg efter episoden i fängelset var att han egentligen ifrån början borde ha lärt sig sitt yrke helt och hållet. Han och Madeleine påbörjade nu sin turné med Provinserna. Denna turné höll på i 14 år, min favorit pjäs där ifrån är Le docteur amoureux. Under turnén så mötte han prinsen av Conti som bl
ev lite av en mentor till honom, det var till och med så att Moliéres teater sällskap fick ett namn efter honom. Men Conti fick en så kallad religiös rådgivare som tyvärr gav honom rådet att inte hålla några skådespelare. Då gick han ihop med Moliéres fiender istället.

Moliére blev tilldelad titeln Troupe de Monsieur (Monsieur var kungens bror) och med hjälp av Monsieur började hans teatersällskap samarbeta med ett framgångsrikt Italienskt Commedia dellárte-sällskap. Den 18 November 1659 framförde de premiären utav De löjliga preciöserna som blev ett utav hans mästerverk, en utav mina favoritpjäser faktiskt.
Han var som mest berömd under 1660-talet.
Moliéres mest berömda ögonblick var det sista, detta ögonblick blev en legend, han dog inte på scenen utan han kollapsade ute på scen mitt under Den inbillade sjuke och dog några timmar senare i sitt hem.

Detta är då allt jag kommer ihåg av Molière Jean Baptiste Poquelin, en levande legend. Må han vila i frid.

Enligt mig var han en underbar skådespelare, och han har en fantasktisk historia. Jag hade gärna velat ta lite mer del av hans liv för att lära känna honom bättre och se hur hans föreställningar hade påverkat världen idag. Undrar om de skulle vart lika populära i nutid som dåtid?
Det finns så mycket frågor som vi aldrig kommer att få svar på!

Jean Baptiste Poquelin (1622-1673, 51 år)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar