fredag 10 juni 2011

Prao på Ljungskileskolan




I hela fyra dagar så praoade i klass 5C på Ljungskileskolan. Som man hör på namnet så ligger skolan här i vår lilla stad Ljungskile. Arbetet ägnar sig åt lärande av barn från 4:e till 5:e klass, i alla fall i denna situation då jag praoade på mellanstadiet.

De arbetsuppgifter som jag hade var att rätta olika prov och förhör de haft, att hjälpa eleverna om de behövde hjälp och så fick jag hålla i en egen lektion. Jag valde svenska då jag lät eleverna skriva egna sagor utifrån fyra ämnen som jag själv kom på. Innan de började så hade jag en igenomgång där jag förklarade hur de skulle gå till väga och hur de skulle planera sin saga. Sedan fick de ställa frågor om det hade några. Efter igenomgången så fick de börja skriva. Det var jätte roligt att få hålla i deras lektion och speciellt när så många tyckte att det var roligt.
När de hade skrivit klart så gav de sina sagor till mig och så fick jag läsa igenom dem och rätta stavfel. Det var hur roligt som helst att få läsa dem!

Förmågorna:
Social förmåga/demokratisk kompetens Att vara empatisk, visa hjälpsamhet, berömma, kompromissa, kunna ta olika roller eller hitta lösningar på olika konflikter, samlära, förstå innebörden av regler, samarbeta, visa respekt och jobba demokratiskt.
Denna punkt tyckte jag passade in väldigt bra. För när jag praoade i klassen så blev ju jag också en lärare på ett sätt och jag skulle vara ett bra föredöme för barnen. Jag fick ju hjälpa dem med en mängd olika saker, och då behövde jag ju kunna konversera och hjälpa eleven/eleverna så att de förstod och kände att det inte skulle bli jobbigt för dem.

Jag fick ta olika roller också, jag skulle vara elevernas vän vilket jag själv tycker att jag lyckades riktigt bra med, men samtidigt skulle jag också vara en förebild och en ledare vilket också gick super.
Jag skulle kunna ha kontroll de gånger då jag var ensam med klassen så att inget gick överstyr och att de kunde klara av att jobba aktivt men samtidigt känna att det var roligt.

Jag försökte hela tiden att prata med eleverna. Att om någon satt lite ensamt så gick jag fram och skojjade lite med eleven eller bara pratade för att vara en bra vän och ett gott föredöme.
Det blev aldrig några konflikter i klassen, men det hade lika väl kunnat hända och då hade det varit viktigt att jag kunde reda ut det på ett bra sätt. Men jag kände att jag var ett gott föredöme, att jag tog ansvar, att jag hjälpte eleverna och främst lyssnade på dem.

Jag själv Att ha självinsikt, kunna koncentrera sig, ha självdisciplin, engagemang, drivkraft, självkännedom om styrkor/behov, struktur, samt vara ansvarstagande och initiativtagande.
Denna punkt uppnådde jag mycket genom att endast vara det jag skulle vara. En sorts extra lärare. Jag tycker att mycket engagemang kom fram från min sida när jag planerade och utförde min lektion. Jag lät min fantasi flöda och tänkte lite på vad jag själv hade velat skriva om när jag gick i femman.

Men också att kunna koncentrera sig, antingen på att rätta prov eller att kunna koncentrera sig på att hjälpa en elev med någonting. Jag tycker också att jag tog initiativ när jag hjälpte eleverna, t.ex. om jag satt och hjälpte någon elev med ett ämne så kunde jag komma med helt nya idéer och tankar som gjorde att eleven förstod hur den skulle gå till väga för att lösa uppgiften.
Eftersom jag har mer erfarenhet av de olika ämnena så kunde jag också komma med nya tankeställare, även för eleverna!

Språklig förmågaAtt kunna göra sig förstådd muntligt och skriftligt, förstå instruktioner, läsa, tala, kroppsspråket, ge instruktioner, skriva, lyssna och ha vilja att uttrycka sig.
Jag tycker att jag fick fram detta på många olika sätt. Som när jag höll egen lektion så pratade jag ju högt framme vid tavlan men jag skrev även upp sådana saker som jag tyckte det var viktigt att tänka på så att de kunde kolla upp och få inspiration. Då gjorde jag mig både förstådd muntligt och skriftligt och gav instruktioner.

Men jag fick även förstå instruktioner själv när jag skulle göra vissa saker, som olika uppgifter jag fick. Men även när jag hjälpte eleverna så kände jag att jag själv utstrålade glädje och positiva signaler till eleverna och gav dem inspiration. Men jag lyssnade även på eleverna när de förklarade sina problem, eller vad de tyckte om olika saker. Och sedan gav jag respons, förklarade eller pratade vidare.
Jag är väldigt social av mig så jag hade inga svårigheter av att hjälpa eleverna och prata med dem, antingen om de undrade något eller om de ville prata med mig. Jag hade inte heller svårt för att gå fram och prata med eleverna eller fråga om de behövde någon hjälp.

Under min prao i klass 5C har jag lärt mig mer av hur det är att jobba som lärare, och vilket ansvar man faktiskt tar. Jag lärde mig också att miljön spelar stor roll för att man ska kunna koncentrera och lära sig, men också för att trivas både elev som lärare.

Jag vidareutvecklade olika kunskaper i t.ex. ansvar, social förmåga och hjälpande. Men jag tycker också att det var riktigt roligt för att eleverna var så glada och roliga att vara med!

Det var helt enkelt en rolig prao vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar