tisdag 7 juni 2011

PRAO PÅ KULTURSKOLAN




Jag har praoat på Kulturskolan i uddevalla. Där kan man lära sig att spela instrument t.ex trumpet, gitarr, cello o s v. man kan även ta sånglektioner. Dem andra inriktningar som, dans, teater och film produktion. På arbetsplatsen lär man ut musik, teater, dans. För sta dagarna fick jag delta lite i att lära ut på lektionerna, men det berode på att eleverna var lite äldre. Senare kom det yngre elever och då fick jag själv lära ut, i och med att jag praoade hos min trummlärare så hade ju han lärt mig dem sakerna redan som dem mindre hade i läxa och då kunde jag kära dem.



Jag har använt förmågorna:
JAG SJÄLV
När jag satt med på lektionerna krävdes det självdisciplin och konsentration, för att kunna lära sig och förstå hur man ska lära ut på bästa sätt. Många av lektionerna var ganska samma för att en del elever var på samma ställe i sitt lärande, då krävdes även tålamod. Sen när jag fick lära ut och hålla lite i lektionen så fick jag ju visa engagemang och sånt.

SOCIAL FÖRMÅGA/DEMOKRATISK KOMPETENS

Jag hjälpte till på lektionerna. Ibland så kom det små grupper med elever och då kunde jag hjälpa dem som inte min lärare kunde, för att han hade fullt upp med dem andra. Det krävdes mycket tålamod och att visa respekt får att vissa elever är ju inte jättesnabba på att lära sig så man får inte bli irriterad för att dem inte förstår.


SPRÅKLIG FÖRMÅGA

Först å främst så får man ju förklara en del med ord men när dem spelar så låter det så mycket så då kan man inte prata så då får man använda kroppsspråk och liknande. Och när det är småttingar så får man förklara väldigt tydligt och många gånger.

Jag har lärt mig mycket om människor, inte så mycket om trummor. Det var helt anorlunda från vad jag tänkte mig. Jag har lärt mig att ha tålamod och att lära ut är inte samma sak som att spela själv. Jag tänkte att om man jobbar med att lära ut trummor så får man ju spela varje dag och bli as bra men det fungerar inte alls så, eleverna är ju där för att lära sig oavsätt vilken nivå dem ligger på och då måste man anpassa sig efter dem och försöka förklara och beskriva på bästa sätt för dem, inte bara spela själv å tro att dem ska kunna hänga med direkt. Så det är stor skillnad att kunna spela trummor och att lära ut trummor. Det har jag lär mig.

Fördelarna är att man får jobba med det som man älskar och det finns ju också mycket duktiga elever och då är det jättekul att lära dem, just min lärare håller i många ensablar också och dem har konserter väldigt ofta och det är ju kul och man blir nog väldigt stolt. Jag märker så fort man har lyckats lära någon något jättelätt så blir man ändå sjukt stolt när dem kan det sen.

Nackdelar kan ju vara att det kan bli lite en formigt när man ska lära ut samma saker till 20 olika elever som kommer efter varandra. Och det tråkigaste som lärare är när eleverna inte anstränger sig och inte lär sig någonting. Arbetsmiljön är ganska go, dels så får man ju jobba i ett rum fullt med trummor vilket ger väldigt sjön stämmnig. Och man får fika väldigt mycket och just här så var den andra personalen väldigt trevlig. Man träffar ju också en massa nya människor och speciellt som lärare för om man är en bra lärare och bra på det som man lär ut, då blir läraren lite som en idol eller förebild vilket är kanon! Och min lärare är en sån lärare.

Att proa hos min trummlärare har varit svinkul. Och det finns inte så mycket negativt med det förutom lite det som jag skrev förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar