onsdag 25 maj 2011

Detta är inte okej!





Libyen har länge styrts av en diktator som heter Muhammar Gadaffi. Han har styrt landet sedan han var 27 år och har nu haft makten i Libyen i hela 42 år. Många kallar honom även ”den galna hunden.” Under alla sina år som diktator har han skadat många människor. Eller rättare sagt, han själv har inte skadat dem, han har ”bara” skickat folk som gör det år honom.
Det tycker jag nästan är ännu värre. Han vågar inte ens göra jobbet själv. Han tar också de skatte liknande pengar de betalar till sig själv så han tjänar en massa pengar. I Libyen har
människorna till exempel inte möjlighet att lyssna på vilken musik de vill eller läsa vilka böcker/tidningar de vill Eller ja de har möjlighet att göra det men då får man också vara beredd på att försvinna, bli misshandlad eller i vissa fall dödad.

Min åsikt är att Gadaffi borde avgå. Han är en maktgalen diktator som inte tänker på någon annan en sig själv. Personligen tror jag att han har tappat allt sunt förnuft. Och nu vill folket bli av med honom. Men han själv säger att han inte tänker avgå förrän hans sista blod droppe har runnit ut. Alltså tänker han inte fly så som Mubarak gjorde.

Nu demonstrerar och protesterar människorna med liknande protester som gjordes i Egypten och Tunisien. Skillnaden mellan Egypten och Libyen är att diktatorn i Egypten inte anföll och skadade människorna. Där var det mer eller mindre fredliga protester. Gadaffi skickar ut militärer som beskjuter de oskyldiga människor som bara vill ha demokrati och som kämpar för friheten. Det gör också att vissa inte vågar demonstrera, och att landet kanske faller tillbaka till de det var innan och då kanske inte protesterna hjälper.

En annan sak som jag tycker är korkat är att Gadaffi inte förstår att människorna vill ha bort honom. Jag förstår inte hur en människa klarar av att ta så mycket skit av folket och omvärlden och ändå vilja sitta kvar på sin plats som landets diktator. Jag skulle flytt direkt, fast vissa människor kanske gillar att ta skit och plåga andra…

Libyens justitieminister har redan hoppat av. Mina åsikter i hela det här är att jag tycker synd om folket som har fått leva som de har gjort i så många år. Jag kan inte ens tänka mig att inte kunna säga min åsikt öppet till andra människor. Jag skulle troligen bli mördad direkt, därför är jag otroligt tacksam för att jag lever i ett så fritt land som Sverige. Det måste kännas konstigt att behöva rätta sig efter vad den som bestämmer i landet säger att jag skall tycka. I princip kan jag bara tänka tankar om Gadaffi om jag bott i Libyen. Det finns alltid en chans för att någon skulle höra vad jag sagt och meddela detta till polisen som sedan kanske skulle komma och knacka på min dörr och tvinga mig att följa med dem. Det kan man aldrig veta om man lever i en diktatur. Fast det finns såklart olika sorters diktatorer, vissa värre än andra. Jag är också en sådan människa som inte gillar att vara tyst. Jag kan inte alltid svälja mina åsikter och hålla med alla andra.

Varför ska jag ha den rättigheten att få säga vad jag vill och tycker och inte vissa andra i världen? Jag menar att om alla är lika mycket värda borde alla också ha samma rättigheter? Men nu är ju världen tyvärr inte speciellt rättvis, och alla har inte samma rättigheter. Jag slår vad om att alla diktatorer runt om i världen inte tänker på någon annan än sig själva och sina närmaste. ”Jag, jag, jag!” är antagligen deras ända tanke. Tänk om Fredrik Reinfeldt skulle säga till hela Sverige att ”om ni inte gör som jag säger kommer jag straffa er”. Sen vet jag inte om Gadaffi sagt så. Jag tycker att alla borde ha samma möjligheter som jag och inte tvingas att ha vissa åsikter och sedan egentligen tycka något annat.

För det första tycker jag att det är konstigt att människorna inte har demonstrerat tidigare. Eller att de inte flytt. Jag fattar inte heller hur FN kan låta så maktgalna människor sitta på makten så länge. Det funkar liksom inte.

För de andra undrar jag vad som gått fel i en människas tankar när man ens kommer på tanken att göra landet till en diktatur. En diktator är nästan som en sådan där enväldig kung man hade för flera hundra år sedan. Vi lever faktiskt på 2000-talet och alla länder borde ha samma möjlighet till demokratiskt styre.

En tredje punkt är att till och med USA:s president Obama har gått emot Gadaffi och sagt att han borde avgå. Men han gör ju verkligen inte det. Konstigt att inte ens världens ledare kan få honom att avgå.

Det är väl inte så att vissa människor skapats med en egenskap att vara onda och vissa goda . Någon stans måste de gått fel i deras uppfostran eller helt enkelt slått slint i hjärnan. Jag vet helt enkelt inte, men jag hoppas att det någon gång i framtiden kan bli en helt demokratisk värld, och att alla har samma rättigheter som jag och du. Men än så länge är det bra att människorna inte ger upp och kämpar för att få demokratisk frihet, som många andra länder och världsdelar har idag.

Men slutligen så undrar jag. Vem har rätt att plåga och bestämma över människor på detta viset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar