fredag 6 maj 2011

Galna huliganer får inte gå till baren

När jag satt och tittade på fotbollsmatchen mellan LSK och Hammarby, så fick jag höra att matchen mellan AIK och Assyriska hade avbrutits på grund av att ett par AIK fans hade kastat bengalsiska eldar på domaren efter ett domslut som dem inte tyckte om.


Efter det som hände under matchen mellan AIK och Assyriska tycker många att en del matcher skall spelas utan publik. Men jag tycker att det är fel och att man skall hitta dem som har orsakat det och inte straffa alla som vill se på fotboll.


Det finns en stor skillnad på en supporter och en huligan. En supporter älskar sitt eget lag och kommer för att heja fram det laget. En huligan är en person som oftast inte bryr sig om fotbollen i sig, utan kommer till matchen för att hata motståndarna. När två lag med huliganer i båda lagen möts kan det ofta bli bråk.


Men varför blir det bråk så ofta? En orsak kan vara att många dricker alkohol innan matcherna och blir fulla vilket kan ställa till med problem. Det pratas om att man skall avstänga huliganerna från matcherna. Det kan vara en lösning men hur skall man då få reda på vem man skall stänga ute.


Man skulle kunna filma läktarna där man vet att det finns huliganer. På så sätt kan man hitta de som är bråkmakare. Lyckas man fånga de under matchen kan dem få som straff att städa upp på stadion efter matchen, inte bara sitt eget skräp utan alla andras också.


Ett annat sätt att hjälpa till att komma till rätta med problemen är att förbjuda alkoholförsäljning under matchdagen. Jag tror att det är många som är alkoholpåverkade under matcherna.


Jag tror att huliganerna får småbarnsfamiljer att inte vilja gå på matcherna eftersom att det kan vara riskabelt. Om det fortsätter på det här viset så kommer man antagligen spela inför tomma läktare. Det kommer att drabba klubbarna eftersom att då får dem inga pengar från inträden. Blir det inga pengar från inträdet, så blir det inga spelarlöner, då blir det inga spelare till laget och då blir det inga fotbollsmatcher.


Det drabbar också den vanliga befolkningen. Dem som vill se på fotboll kommer kanske inte att kunna se det mer för att huliganerna sabbar det.


Själv har jag varit med om bråk på fotbollsmatcher. Det var mellan IFK Göteborg och AIK. Jag var nära på att få en bengalisk eld i huvudet. Det var även när jag skulle gå ut ifrån arenan, då såg jag två meter framför mig en man som blev nedslagen. Det var en läskig händelse som gjorde att jag hade svårt att sova den natten.


Jag tycker att man borde förbjuda alkohol på restauranger och pubar innan matchen. Det kan hända dåliga saker under matchen annars. Man borde även försöka leta upp vilka som är dem riktiga huliganerna och sätta i ett register så man håller koll på vilka dem är.


Till sist så är det viktigaste att lära huliganer att bli supporters genom att älska sitt eget lag och inte att hata sin motståndare. Då trivs all och vi får det roligt på läktaren och kan sjunga som Hammarbys hejarklack gjorde mot LSK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar