tisdag 31 maj 2011

Varför klappar man händerna?


Härom kvällen var jag på en jazzkonsert. När alla sedan började klappa med händerna fick jag tanken: Varför klappar man händer för att visa att man tyckte det lät bra? Och vem var det som kom på att man skulle göra så?

Det finns lite olika teorier om varför och vart det kommer ifrån, men det är inte bara handklappningen som visar gillande. Det finns andra sätt att visa det på.

Här i norden är det naturligt att klappa händer. Det är för at vi har blivit lärda/hjärntvättade (välj de ord ni behagar) att det är så man ska göra. Det är något man gör automatiskt.

Vissa tror att det uppfanns under Cholera perioden. Klappningen betydde att man var smittad och ingen skulle komma nära. Det tycker jag låter lite dumt.

I det gammla Rom visade man, tex i Romansk teater, uppskattning och gillande på olika sätt beroende på hur bra man tyckte det var. Antingen knäppte man med fingrarna (låter lite KNÄPPT), drog sig i kragen eller så klappade man med platt eller öppen handflata.

Ävan om jag kanske inte tycker att de olika teorierna låter så rimliga så tycker jag att det är mycket intressant hur andra ser på saken. Jag tror att många har tänkt på detta någon gång.

Det kan vara så att när publiken är långt borta så är det lättaste sättet att visa att man tyckte det lät bra att göra ett högt ljud med händerna. Det skulle se mycket konstigt ut förr om det "fina folket" skulle stå och vrålaoch gapa istället. Jag har också hört att den första gången man gör oljud med händerna är när man leker med föreldern och han eller hon lär en att folk uppskattar att folk gör oväsen. Men jag vet inte vad jag ska tro.

En sak är däremot säker. det är att jag alltid kommer att tänka på det när jag hör applåder eller när jag själv klappar händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar