torsdag 20 januari 2011

Alla är lika mycket värda

I dagens samhälle så förekommer olika sorter av djurplågeri. I laboratorium experimenterar man med djur och vissa företag använder dem för olika kosmetika tester. Men det är inte bara där som det förekommer djurplågeri. Vissa bryr sig inte om djuren och lämnar dem ute, kanske till och med instängda i mörka trånga lådor. Men detta är ändå inte det värsta som kan hända.

Skall djuren behöva lida för att ett företag vill tjäna pengar eller lämnas i kanten av ett dike för att ingen orkar med dem eller bryr sig om dem? Dessa människor måste tänka om, om jag får säga min mening.

Vi måste ta mer hänsyn till djuren som faktiskt gör väldigt mycket för oss. Borde inte vi kunna göra något för dem då? Främst att låta dem undkomma att lida.

Det är ju fruktansvärt att t.ex. plocka dun från en levande gås och sedan låta fjädrarna växa ut och sedan dra av dem igen. Det är ju inte rätt någonstans? Djuren skall inte behöva komma i andra hand! När det sker sådana här saker så är det tur att det finns olika djurhem där de lämnade eller misshandlade djuren kan komma och få vård och friskna till. När de är tillräckligt friska kan de adopteras bort till en familj eller en person som kan ta hand om dem väl.

Så det jag vill få fram är vi skall behandla djuren rätt och med respekt och låta dem slippa lida! Vi är alla lika mycket värda och det är så det skall vara.

4 kommentarer:

  1. Jag håller abolut med! Det finns ingenting som är rätt med djurplågeri.
    Jag är helt emot att djuren ska plågas och torteras, dock är jag inte emot att djur ska slaktas till mat. För det tycker jag inte är samma sak. Så länge djuren inte behöver lida bara för att de ändå ska dö snart.
    Jag tycker också att det borde finnas bättre sätt att testa kosmetika än på djur. Det borde absolut förbjudas, för de gånger det går fel så är de ju djuren som får ta allt.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med både Honkis och Swimsson.

    djur ska inte plågas det ska ha ett fritt liv. vi ska inte ha smink och skönhetsprodukter bara för att djur ska skadas eller plågas.

    jag håller med Swimsson helt. Är djuren skadade gör det ju inget ifall vi slaktar dem, då slipper de ju även att plågas.

    MEN SÄG NEJ TILL KOSMETIK TESTER PÅ DJUR!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt så rätt. I grund och botten är vi alla djur och vi borde behandla våra (mycket avlägsna) kusiner med respekt. Särskilt kosmitikatester på djur gör mig upprörd. Att levande varelser skall behöva lida på gund av en så onödig (om man gämför med ett liv) sak som smink? Det är nästan lite omännskligt att man kan utöva en sådan tortyrliknande sak. Folk kan väl testa på varandra!

    Men när det kommer till det här med medecintester på djur är jag mera osäker till mitt stälningstagande. Om ett djur får sätta livet till för att hundratusentals människor inte ska dö i diverse sjukdomar är det inte svårare än att fråga sig själv om. Själv tycker jag att det är okej. Om jag själv var tvungen att dö för att rädda hundra människors liv hade jag gjort det. Man får tänka vilket av valen som för med sig störst förluster. Men som sagt, inga kosmetika tester på djur!

    SvaraRadera