måndag 17 januari 2011

Gå kortare och läs hemma!

Tycker inte alla att skoldagarna är alldeles för långa och sega ibland?Och det enda man vill är att komma hem. Det enda man orkar göra efter skolan är att sova etc. Varför kan man inte få ta hem sitt skolarbete och sluta tidigare istället?

De som har hyfsat lätt för sig och borde ju kunna ta hem arbetena och gör dem hemma, och veta att man kan bli klar och inte bara fjompa bort hela eftermiddagen. De som vill göra allt i skolan kan ju gå kvar, men de som blir klara får ju bara massa extra arbeten istället för mer fritid. De blir ju nästan som ett straff att bli klar med ett arbete i skolan. Och då blir man ju bara trött på skolan och så är resten av skoldagen förstörd.

Det är ju inte heller lika lätt att få arbetsro i skolan ibland, så som det är när man är ensam hemma liksom. Om man vill tycker jag man bara borde kunna gå till sina lärare, fråga vilka läxor och sånt man har och behöver göra, sen kan man gå hem och göra det och sen när man blir klar har man fritid och kan göra va man vill.

Man orkar göra saker efteråt också inte bara sova. Min åsikt är alltså att man borde kunna ta hem sina arbeten och göra dem hemma om man vet att man blir klar i tid.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det skulle varit skönt och komma hem lite tidigare.
    Men du vet lika väl som jag att man inte skulle sätta sig ner med skolarbetena direkt. Man skulle varit okoncentrerad och sedan kommit på massa annat som man ska göra.

    Om du exempelvis sitter hemma och inte vet hur man ska göra på ett mattetal? Hur ska du då ta reda på det?
    I skolan så kan man få en bättre förklaring av en utbildad lärare på direkten. Det är betydligt bättre än att kolla i facit och inte förstå någonting.


    Jag tycker det är bättre och ha skoltiderna som de är nu!

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med dig. Visst det kan vara skönt att sluta tidigare men jag tycker det är bättre att gå längre och slippa läxor i så fall. Tänk på hur många läxor vi skulle få. Man skulle ju bara sitta hemma och plugga istället då. Då är det väll bättre att vara kvar i skolan och jobba, då är man ju i alla fall med kompisar.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med "nykteristen" och "kungen", det är ju inte roligt att komma hem och veta att man har flera timmars skolarbtete framför sig. Jag tycker istället att man skulle gå lite längre i skolan och slippa alla läxorna. Fast det är klart att jag gillar att sluta tidigt, det är bara det att man vill ju inte sitta hemma och plugga varje dag.

    SvaraRadera
  4. Jag håller inte med dig.

    Du skriver att skoldagarna är långa och sega och att du vill komma hem och göra arbetet hemma istället. Varför skulle det vara bättre att ta med arbetsuppgifter hem? I skolan har man lärare som är utbildade för att kunna lära ut. Man får den hjälp man behöver och man lär sig saker. Att ta med sig uppgifter hem är i princip som att jobba i skolan, förutom att man inte får den hjälp man behöver. Man får bara mindra fritid om man gör på det sättet.

    Om man skulle haft det systemet skulle det omöjligt fungera. Betygen skulle försämras om man inte får någon hjälp, vilket verkligen inte är bra.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig.

    Hemma har man inte 15 personer som sitter och ropar att de vill ha uppmärksamhet. I skolan får jag inte alltid den hjälp jag behöver man mina föräldrar kan ja alltid lita på (okej kanske inte pappa).

    SvaraRadera