onsdag 26 januari 2011

Mer tid - mindre stress

Är det bara jag som tycker att vi har alldeles för långa skoldagar? Man hinner inte med sin fritid och läxor. Man är stressad och har ingen tid. Någon mer som tycker som jag?

Jag tycker att alla skolor ska sluta att ge ut så mycket läxor och att man istället går lite längre på dagarna, till exempel till 15.45-16.00. För då har man kvar sin fritid och behöver inte sitta med läxor sent in på kvällen. Det är bra för att man alltid kan få hjälp av en lärare om man undrar över något. Om man har prov kan man få träna extra hemma eller om man inte har hunnit klart någon uppgift. Man skulle sedan slippa det där om att man har glömt sina böcker i skolan eller hemma.

En sak jag blev irriterad på var att alliansen vill att vi ska ha mer läxor. Hur ska det gå till? De vill det för att vi elever i Sverige sitter i skolbänken 741 timmar per år och genomsnittet i EU är 992 timmar per år, Det är 50 minuters skillnad per skoldag. Ska de köra slut på oss helt och hållet? Dagens ungdomar är tillräckligt stressade. Så kortare skoldagar, kortare raster och lektioner. Ge oss mer fritid och effektivare tid i skolan.

Ladyline- ”Barnen har redan långa skoldagar, att ta bort läxorna är det minsta man borde göra. Barn behöver få ha lite fritid och njuta av sin uppväxt, inte bara sitta inne och göra tråkiga uppgifter. Bristande kunskap beror inte på att barnen tvingas vara i skolan för lite, tvärtom.”

Jag skulle vilja att alliansen tänker om och istället enbart förlänger skoldagarna och minskar läxorna.


Ps. besök min blogg….faen.devote.se

5 kommentarer:

  1. Jag håller inte riktigt med dig. För jag känner inte att det är läxorna som är det jobbiga utan skoldagarna. Men att få mer läxor känns inte rimligt.

    Det jag tycker är att man borde ha kvar det antal läxor man har och förkorta skoltimmarna. Jag själv klarar inte att jobba en hel dag och blir okoncentrerad. Allvarligt talat mycket av det vi lär oss kommer vi inte ha nytta av i framtiden. Det känns som man lär sig vissa saker bara för att få ett högre betyg och det tycker jag är fel!

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt inte att eleverna skulle klara av det. Man hade varit tvungen att sitta tyst och lyssna på allt läraren säger, och sen komma ihåg allt. Man ska ju lyssna även fast man inte har läxor men många har svårt att memorera det och många skulle hålla på med annat. Hur skulle man t.ex. lära sig nya ord om man inte hade glosor?

    Du skriver att man borde sluta vid 16.00 men det gör vi ju redan, om man inte skulle ha några läxor skulle man ju sluta vid 17.00. Men eftersom vi har såpass mycket läxor så kanske man skulle kunna korta ner vissa skoldagar.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Du menar alltså att man ska göra läxorna i skolan istället? Det kan man ju göra, men vad händer med den tiden som man behöver till att arbeta med vanliga uppgifter då? Det blir ju istället så att man får extra tid i skolan. Att man både får den vanliga undervisningstiden och att man får tid för att läsa läxor. Då kan man ju lika gärna göra läxorna hemma än att vara ännu längre i skolan och att få ännu mindre fritid.
    När man gör läxorna hemma så kan man själv bestämma när man vill plugga och när man vill ha sin fritid. Dessutom så tror jag inte att det skulle fungera att man får läsa i skolan eftersom att det alltid finns elever som inte skulle utnyttja den tiden och för att det finns elever som skulle förstöra arbetsron för dem som inte vill plugga hemma. Därför håller jag inte helt med dig.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig till en viss del. Skolan tar mycket tid och alla uppgifter som måste göras är inte få. Men vi arbetar ju med olika mål som finns för betygskriterier och vi måste ju uppnå dessa mål. Vi arbetar i skolan inom ett visst område, sedan får vi ett prov eller förhör för att läraren skall kunna se att eleven har förstått vad det är som den har jobbat med.

    Men absolut, mindre läxor hade inte suttit fel! Själva skolan tar ju redan tid, men när man kommer hem så blir det ibland som att komma till en ny skola om man har mycket läxor och uppgifter just den veckan eller dagen. Vissa dagar är det mer, andra mindre.

    Fritids timmarna blir ibland mindre men inte alltid. Skola och läxor till en lagom mängd, så att eleven inte blir helt slutkörd och så att skolarbeten inte blir en negativ sak.

    SvaraRadera