torsdag 27 januari 2011

Ej västtraffiks fel

Eftersom att många klagar på västtraffik när tåg och bussar är försenade eller inställda. Dem får alltid ta så mycket skit fast dem kan inte alltid hjälpa det. T ex så kan man inte köra tåg och bussar på is för att det ökar risken att krascha. Det är många som blir sura när tågen inte kan köra. Det är ungefär som flygplan. Man kan inte flyga när det är snöstorm. Dem har även halverat bidragen till kollektivtraffiken så man kommer kanske inte kunna utveckla näten i framtiden. Vi kanske inte kommer kunna ha någon kollektivtraffik i framtiden.

Jag tycker att man skall respektera att man inte kan köra när det är is och snö. Man måste hinna skotta och salta innan man kan köra igen. Tågen har det ännu svårare än bussarna för att de måste få bort is och snö från spåren vilket inte är det lättaste. Man kan till och med få vänta 1 kanske 2 dagar innan man kommer iväg.

Det är svårt att hinna med allting eftersom tågen krånglar, rälsen krånglar och under vintern så kommer det snö och is. Allting kostar pengar och dem har inte råd att fixa allting på kort tid. Eftersom att staten dragit ner på bidragen till västtraffik så har man inte tillräkligt med pengar att fixa felen. Även regeringen säger att dem inte vet vad dem skall ha pengarna till, så det finns ingen anledning att dra ner på bidragen.

En anledning är att ge fler bidrag så man har råd att laga tågen och tågrälsarna och utveckla näten så man kan köra utan begräsningar och med säkerhet.

4 kommentarer:

  1. Jag kan till viss del hålla med dig om att man inte ska beskylla västtrafik alltför mycket. De kan inte hjälpa om det blir så halt så att de får problem att köra. Men eftersom att vi bor i Sverige, som är ett land med kalla och snörika vintrar, så borde väl ändå tågen och bussarna vara mer förberedda på att det kommer bli halt och snöigt?
    Att det ligger snö på rälsen och att det tar tid att skotta bort all denna snö är förståeligt. Men att trappstegen som automatiskt skall fällas ut vid avstigning på tågen inte åker ut är underligt. I och med att det funnits snö på trappstegen och eftersom att snön har smält så har vattnet efter den tagit sig in bakom stegen och frusit. Detta gör att de slutar fungera. De som bygger tågen borde tänka på att de ska klara av snö och att man ska bygga trappsteg som fungerar vid kyla. Nu behöver man lägga pengar på att ersätta trappstegen på alla tåg, när man istället hade kunnat lägga pengar på annat nödvändigt inom kollektivtrafiken. Om man hade tänkt på detta innan man byggde tågen så hade man istället kunnat lägga pengarna på skottning utav rälsen så att man slipper tågförseningar och liknande. Med allt detta vill jag komma till att; När trappstegen inte åker ut så öppnas heller inte dörrarna, av säkerhetsskäl. Att dörrarna inte öppnas fördriver tid och tänkt då på de människor som valde att ta tåget för att slippa alla bilköer, som nu istället kommer för sent. De människorna blir nog lite irriterade.

    Så jag kan hitta en hel del saker som Västtrafik hade kunnat förbättra och att folk klagar över t ex förseningar är förståeligt. Att Västtrafik har fått mindre bidrag är ju inte för att regeringen bara vill ta pengarna utan för att de behövs till andra viktigare saker.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du har delvis rätt för man ska inte klaga på Västtrafik för mycket, men det är ändå delvis deras fel för att de tåg de köper in är italienska och hur mycket snö har de i Italien? Inte så mycket! Så Västtrafik köper italienska tåg som inte tål snö och de får JÄTTESTORA reparationskostnader. De skulle ha köpt robustare tåg från början. Detta skulle ha varit dyrare, men det skulle de ha tjänat in på, istället för repartionskostnaderna.

    SvaraRadera
  4. Västtrafik lovar mer än vad de kan hålla. Vill man att folk ska åka kollektivt behöver servicen vara bättre.

    SvaraRadera