onsdag 19 januari 2011

Förläng jullovet!

Jullovet är alldeles för kort! Det är ungefär tre veckor långt, vilket jag anser vara för lite.

Eleverna kommer tillbaka till skolan efter jullovet lika skoltrötta som de var innan, inte avslappnade eller på särskilt gott humör, vilket inte är bra för vare sig elever eller lärare.

När eleverna kommer tillbaka till skolan efter ett kortare lov är vi lika trötta som det var innan lovet och utan lust att lära sig nya saker. Utan lusten att lära sig kombinerat med trötthet kan eleverna inte prestera sitt bästa. I värsta fall är eleverna så trötta så att de inte kan koncentrera sig fullt ut på skolarbetet och få dåliga betyg som man inte gjort sig förtjänt av bara för att man inte orkar vara i skolan längre. De skulle se skolan som någonting negativt och det är väl inte det man vill att eleverna ska göra? Meningen med skolan är väl att man ska lära sig saker och prestera så bra som möjligt för att få bra betyg och sedan få en bra utbildning och ett jobb?

För att eleverna och även lärarna ska få det så bra som möjligt med mindre gnäll och inga trötta elever föreslår jag att man förlänger jullovet. Eleverna får då en chans att komma tillbaka till skolan utvilade och redo för den kommande terminen. Detta gör att de koncentrerar sig mer på skolan utan att någonting annat som t.ex. skoltrötthet hindrar dem till att göra så gott de kan. Jag tror även arbetsmiljön i klassrummen kommer att förbättras och eleverna får den arbetsro de behöver. Jag tänker mig att man kunde ta bort två veckor från sommarlovet och lägger till de veckorna till jullovet, så skulle både eleverna och lärarna få den vilan de behöver och komma tillbaka till skolan med humöret på topp.

Om eleverna får ett längre jullov skulle vi komma tillbaka till skolan utvilade och vara på vårt bästa humör. Vi skulle få tillbaka lusten att lära oss saker och även förbättra våra chanser till ett bra betyg. Så mitt förslag är att jullovet ska förlängas till fem veckor.

12 kommentarer:

  1. okej, du tycker att jullovet ska bli längre. om du inte vet det här så har man lov efter bara 8 veckor efter nyår. sen har vi även lov vecka 16. så jag tycker verkligen inte att man ska ta två veckor från sommarlovet och ha längre jullov. man får ju ändå 3 veckor jullov.

    SvaraRadera
  2. Du säger att man är lika okoncentrerad och skoltrött efter lovet som man var innan, men så är det väl alltid? Första dagarna är lite smått sega eftersom man är van vid sovmorgon och slappa dagar, kroppen har inte riktigt vant sig vid de tidigare morgnarna. Men efter några dagar är man piggar än någonsin och redo att köra igen!
    Tror du verkligen att det hade hjälpt med en extra veckas jullov? Det tror faktiskt inte jag, jag skulle inte varit piggare i alla fall.
    Men visst skulle det vara skönt med lite extra lov, men det är inte något som jag känner är nödvändigt med tanke på att vi har ganska mycket lov redan.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte med!
    Visst, man är trött de första dagarna, med det är för att man inte vänt tillbaka dygnet. Men detta kan man ju göra något åt själv, man kan ju börja några dagar innan med att vända tillbaka dygnet så är man inte alls lika trött!

    Det hade ju vart skönt med längre lov, men samtidigt är det ju egentligen inte behövligt eftersom det är man själv som bestämmer när man går och lägger sig om kvällarna.

    Jag tycker verkligen inte att man ska ta två veckor ifrån sommarlovet, det är som att ta bort två veckor ifrån sommaren, katastrof!

    Jag håller verkligen inte med, för jag har full lust att komma tillbaka och lära mig ny saker efter ett lov.

    SvaraRadera
  4. Jag håller absolut inte med!

    De allra första dagarna är väldigt sega men sedan är ju allt som vanligt igen. Dessutom låter det som om du menar att alla elever är skoltrötta?
    Jag tycker ändå det är skönt att komma tillbaks till de vanliga rutinerna igen.

    Man blir nog bara ännu tröttare ifall man får två slappa veckor till. Då blir man mer van vid att bara gå runt och göra ingenting.

    Sommarlovet är ju dessutom det lovet som alla ser fram emot. De två veckorna, som du påstår att vi ska ta bort, är mer behövliga på sommaren än på vintern.


    Dessutom dröjer det inte många veckor tills det är sportlov igen! Bättre att bara stå ut 8 veckor till.

    SvaraRadera
  5. Jag håller inte med dig. Jag tycker att det är mycket bättre att ha längre sommarlov.. På sommaren är det varmt och soligt och då vill man ju inte gå två extra veckor i skolan. Jag tycker det är bättre med kortare jullov då. Inte för att det är kort det är ju endå tre veckor. Dessutom man är endå alltid trött när man börjar igen efter ett lov. jag tror inte det spelar någon roll om man har längre lov då!

    SvaraRadera
  6. Jag håller inte med, det är klart man är trött! jag är alltid väldigt trött efter VARJE lov. Det är enbart på grund av att man inte hunnit ställa om dygnet. De flesta sover ju länge under lovet och sedan när man ska upp halv sju är det ju självklart att man är väldigt trött!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Svar till nykteristen:

    Okej. Du skriver att de första dagarna är jobbiga, men att sedan är allting bra igen. Tyvär är det inte så för alla. Alla människor är olika. Vissa är som du och det finns säkert någonn som tycker som jag. För mig är det inte som folk tror att man inte hunnit ställa tillbaka dygnet. Utan det är skoltröttheten som tär på mig mest. Den tröttheten man får efter att man känt sig stressad och pressad att prestera sitt bästa och att man är medveten om att de beslut man tar kan påverka en själv längre fram. Den mentala tröttheten. Det är inte roligt att ständigt gå runt och vara pressad. Det påverkar endast mig negativt och jag tycker inte att det ska vara så i skolan. Tre veckor räcker helt enkelt inte för mig. Jag behöver mer än tre veckor lov för att jag ska komma tillbaka till skolan och må bra igen. Det verkar som om du inte läst hela insändaren, vilket är synd för då kanske du skulle kunna förså att det inte bara beror på den tröttheten man känner fter att man gått och lagt sig sent och vaknat tidigt.

    Jag tror inte att man bara blir tröttare efter två veckor mer lov. Vissa människor behöver den tiden att komma igång igen och det måste du förstå.

    Du skriver också att de två veckorna är mer behövliga på sommaren, vilket jag verkligen inte håller med om. Om man tar bort 2 veckor på sommarlovet så är det 7-8 veckor kvar, vilket duger mer än väl. På vintern är det mörkt och kallt och jag anser att man behöver mer än 3 veckor lov.

    SvaraRadera
  9. Svar till swimsson:

    Nej, det varierar såklart från person till person. Vissa är det jämt och ständigt medan andra aldrig är det. Människor är olika, och för mig är det inte den tröttheten man känner efter att man har lagt sig sent en kväll och sedan vaknat tidigt på morgonen igen. Utan det är dentröttheten man får efter att man ständigt känner sig pressad och stressad.

    Ja, jag tror verkligen att två veckors tillägg på lovet gör en enorm skillnad. Särskilt för de personer som verkligen mår dåligt skulle två veckor göra skillnad.

    Vi får inte längre lov eftersom man tar två veckor från sommarlovet och tillägger dem till vinterlovet, där jag anser att de är behövs som mest.

    SvaraRadera
  10. Svar till ERNST:

    Ja, jag tycker att man ska förlänga jullovet. Anledningen till det är att jag anser att det är viktigt att kunna få avslappning och ro. Ingen stress eller press.

    Ja, jag är fullt medveten om att det är lov om åtta veckor, men det är inte då man behöver vila som mest. Utan det är tiden i mellan två terminer som jag själv tycker att man är som mest trött både fysiskt och mentalt. Den mentala tröttheten får vissa efter att de känt sig stressade och pressade under en lång tid och den suger verkligen musten ur en.

    Om du ser det som såhär: Sommarlovet är runt 9-10 veckor långt medan vinterlovet bara är 3 veckor långt. Du har gott om tid på dig att vila upp dig på sommarlovet även fast det skulle försvinna 2 veckor.

    SvaraRadera
  11. Jag tror faktiskt inte det skulle hjälpa med längre jullov. De flesta är trötta och gnälliga efter sommarlovet som ändå är 10 veckor långt, eftersom man vant sig vid att ha sovmorgon och allt som ett lov innebär. Faktum är att eleverna verkar mindre trötta efter en helg än efter ett lov.

    SvaraRadera