tisdag 25 januari 2011

Ungt Sex!

Jag ser det på tv, hör det på radio, och det pratas runt om mig. Folk har sex, vid ung ålder. Jag tycker att det är helt okej! När man väljer att ha sex vid såpass ung ålder antar jag och tror att man är mogen för det. Antagligen väljer man att göra det mned någon man tycker om. Ofta är man medveten om riskerna.

Jag tycker att det är riktigt dumt att det kallas våldtäckt fast det inte ÄR det. Visst, han/hon kanske är äldre än dig, men ärligt talat. Man väljer själv! Skulle ni tycka ett det var okej att era föräldrar bestämde över din kropp, ditt underliv? Aldrig in my enire life att mina föräldrar skulle få det. Ja dom bestämmer över dig tills du är 18, men om du är tillsammans med någon, som du tycker om, älskar och ni har bestämt tillsammans att ni vill ha sex med varandra, Then is i don’t see what the problem is. Förutom den där fördömda lagen då. Den som säger att man inte får lov att ha sex med någon innan man är över 15.Ärligt talat. Låta regeringen bestämma när Du är mogen att ha sex? Nej tycker inte jag!

Du är själv mogen att bestämma när du vill ha sex, du är själv mogen att se vad som kan hända och ta ansvar för det du gör! Min åsikt är då helt enkelt, att det inte ska heta våldtäckt om det inte är det. En våldtäkt (för de som inte vet) är när någon blir tagen med våld, alltså man blir påtvingad sex utan vilja. Och då undrar jag, när man har sex med någon man tycker om så har man ju det med vilja. Eller?

Jag föreslår även att man ska lära ut sexualundervisning i sexan, sjuan, åttan och nian, fast i små portioner. Jag tror även att de som har blivit våldtagna och väljer att ha sex med någon sedan, som är äldre en sig själv, kanske ser det lite som en kränkning när det kallas våldtäckt utan att det är det! Man avskräcker ordet våldtäckt så fruktansvärt mycket, och det är synd...
Den som har blivit våldtagen har ju en skyldighet till sig själv att berätta för någon som kan föra målet vidare, att man har blivit våldtagen.

Jag tycker att kondomer ska delas ut i skolan, hos tex skolsköterskan. Gratis givetvis så att man bara kan kila dit när man behöver kondomer. Man ska även uppmuntar ungdomar till att skydda sig och ha sex med den man tycker om.Det finns t.ex. ett skydd nu för tjejer, det är som en tampong man för upp i slidan, och man sedan blir våldtagen så finns det små taggar i denna tampong liknande ”kondom” sak, som fastnar i killens penis, taggarna gör väldigt ont och man måste gå till läkare för att ta bort den. Då kan läkaren anmäla och så vet man att det är en våldtäkt. Även dessa borde vara gratis i skolorna.

Men åter till ämnet. Och hur blir det egentligen när två under 15 har sex med varandra, vem våldtog egentligen vem då? Sen kanske föräldrarna får reda på att de hade sex med varandra och så blir det anmälningar till höger och vänster... Vem är egentligen våldtäckts-mannen/kvinnan då?

Skulle ni tycka att det är okej att lagen och inte Du bestämmer när du får ha sex? Det är inte okej, man väljer själv!

Låt inte lagen bestämma över din egna kropp!

3 kommentarer:

  1. Jag håller helt med om allt du har skrivit! Jag hatar också att det kallas för våldtäckt även om båda vill. Det är också en bra idé att dela ut gratis kondomer men då ska dem som behöver ta dem inte fjantar som vill blåsa upp dem. Man behöver inte göra det till en sån stor grej, så länge man skyddar sig så är det som vilken aktivitet som helst. Om man delar ut gratis kondomer och uppmuntrar till skydda sig så tror ja att det därmed sex kommer bli en mer öppen och chill grej för ungdommar.

    SvaraRadera
  2. Det är ju inte riktigt som du skriver. Om två personer under 15 har sex räknas det inte som våldtäckt. Det som räknas som våldtäckt är ju om t.ex. 17 åring har sex med en t.ex. 14 åring.

    Egentligen spelar väl inte det någon roll? Du kan ju har sex hur mycket du vill, det är ju inte riktigt så att man inte får ha sex om man är under 15, det kan dem ju inte kontrollera.

    Jag vet inte riktigt om jag håller med eller inte eftersom jag inte riktigt förstår vad du stör dig på.

    SvaraRadera
  3. 1) det spelar ingen roll, jag tycker fortfarande att det är sjukt att det ska kallas en våldtäck när det inte är det. Hello?
    2) Stör mig på folk som anmäler och på natt regeringen tror att de kan bestämma över min egen kropp.

    SvaraRadera