fredag 21 januari 2011

Bara för att ni har slutat skolan behöver ni inte plåga oss!

Att pressa eleverna så att de blir skoltrötta i förtid är enligt mig ingen bra idé. Men det är väl vad den nya regeringen vill när de vill införa ordningsbetyg (som inte varit i bruk på 40år) och betyg tidigare i årskurserna. Jag som själv börjar bli skoltrött vet hur jobbigt det är om man inte får slappna av ibland.

Om man ska införa tidigare betyg tror jag att många inte är mogna för det i den åldern. Det kan enligt mig som elev leda till att vissa pluggar för mycket och blir utbrända eller att vissa blir uppgivna och slutar arbeta. Betygen kan även förstöra känslan att alla är lika mycket värda. Detta kan leda till gruppindelning och utfrysning.

Kommer det att hjälpa om det blir ordningsbetyg i skolan? Jag är inte säker på att ordningsbetyg kommer få den önskade effekten. Snarare tror jag att det kommer förstärka grupperna, de lite mer ordningsamma kommer fortsätta jobba och de stökiga kommer fortsätta prata, eftersom de oftast inte bryr sig om de betyg som redan finns. Ser verkligen läraren allting hela tiden? Nej visst inte och då kanske man skulle döpa om betyget till fjäskbetyg, för om man vill komma någonstans här i livet så underlättar det att ta med ett äpple. Personkemi kan också avgöra betyget. Nästan alla människor bestämmer sig på mindre än en och en halv minut om de gillar en person eller inte. Ska de här ynka sekunderna avgöra ett helt betyg?

Alla är unika det vet vi, så varför säga att någons personlighet är bättre en den andres?

När det gäller tidigare betyg så ser jag inte att det kommer förbättra någonting. Det leder ju inte till att barnen får bättre kunskap. För mig känns det som att kunskap är viktigare än att veta hur jag ligger till i betygen. Istället borde man satsa lite mer på att jobba i grupp och andra sociala kunskaper. Jag tror att inlärning via ”korvstoppning” kommer att gynnas på bekostnad av kreativt tänkande och nyfikenhet.

Regering bör tänka om för de förslagen är inte något för ett land som vill moderniseras.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, det är helt fel att införa betyg för de yngre. Man borde få ha sin frihet när man är liten, sedan kan allvaret komma.

    SvaraRadera