måndag 31 januari 2011

Sluta sälj cigaretter!

Varje dag dör 15-60 personer utav rökning, och 2500 per år utav cancer som orsakats av rökning. Det förekommer även barnarbete på tobaksfälten, över en och en halv miljon barn jobbar med usla arbetsvillkor och låga löner. Barnen blir upplockade på gatan och tvingade att stå i hettan och plocka tobaksplantor utan tillgång till vatten.

Personer som röker har väldigt stor chans att drabbas utav olika former av cancer, oftast lungcancer. 90% av alla lungcancer fall beror på rökning. Man kan även drabbas utav andra sjukdomar som hjärtsjukdomar, diabetes och benskörhet.

Detta är ett stort problem och jag tycker inte att det finns någon anledning att sälja cigaretter eller några andra former utav tobak. Att det fortfarande säljs beror endast på pengar, pengarna går alltså före människans hälsa. Många som röker har inte ens råd, man sparar ungefär 16000 per år genom att sluta röka.

Min åsikt är att man ska sluta sälja cigaretter, då löser sig dessa problem.

3 kommentarer:

  1. Solklart! Jag förstår inte folk som röker. Det skadar både den som röker och andra runt om och när det dessutom kostar så mycket pengar!
    När barnslavar kommer inte i bilden blir man helt enkelt ledsen, att de ska stå där och slit livet ur sig bara för att döda några andra människor.
    Jag tror dock inte att din lösning kommer att sluta få folk att röka, antagligen kommer det bli samma som knark, där man smugglar in det.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med!
    Jag tycker att det är mycket onödigt att röka, det är ju inte bra på några sätt och vis? Jag vet inte vad det är som får rökaren att "fastna" för det men ur min synvinkel så tycker inte jag att det finns något posetivt, varken för dig själv ur hälsans synvinkel eller ekonomiskt. Det är ju också dyrt att köpa paketen.

    Självklart skulle ju det vara bra att sluta tillvärka cigaretter, men företagen tänker ju bara på att tjäna pengar! Ekonomin är en stor fråga för många.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte med

    tänk om man skulle sluta sälja till exempel godis, hur tror du alla godisätare skulle reagera? Precis som cigarreter är godis onyttigt, det kan framkalla sjukdommar och är inte miljövänligt. Visst kan cigarreter vara farliga men i stora mänger kan vad som helst ge dig problem. Dessutom så är det upp till personen som röker att avgöra om han/hon vill utsätta sig för det.1

    SvaraRadera