tisdag 25 januari 2011

Ett rökfritt Sverige

Jag tycker att det finns alldeles för många som röker i Sverige.

Jag tror att om tobak hade uppfunnits/hittats idag skulle det nog klassas som en farlig drog på grund av det beroende man får när man använder det.

Det är klart att man får förstöra sin hälsa om man vill men jag tycker att all rökning borde förbjudas på platser där det finns ungdomar (det har de gjort i Finland).

Den Finska lagen innebär också att man inte får röka på offentliga platser, till exempel festivaler, fotbollsmatcher och utanför skolor. Målet är att Finland ska bli helt rökfritt år 2040.

Det skulle till exempel vara mycket skönare att gå på stan när man inte behöver andas in en massa giftig rök i lungorna.

De som säger att de har sådant rökbehov att de även måste röka på allmänna platser tycker jag antingen ska uppsöka läkare eller använda nikotintuggummi eller liknande produkter.

Jag tror att det skulle bli en minskning på ungdomar som röker ifall samma regler som man har i Finland, när det gäller rökning på offentliga platser, även infördes i Sverige. Ungdomar skulle inte bli lika lockade att röka om det inte fanns cigarreter i deras omgivning hela tiden.

Så sluta förgifta dig själv och andra för en bättre framtid!

2 kommentarer:

  1. ass bra inläg! du har så rätt! =D

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt tycker jag! Det är bara äckligt och motbjudande att röka. Och om det är någon som tror att man får status av att röka som har den helt fel. Det finns ju egentligen inget possitivt alls med cigaretter, det lucktar illa, man blir sjuk av det, det är dyrt etc. Och ingen gillar väl egentlige det första blosset, men ändå så fortsätter man av någon konstig anledning. Om det är för att vinna respekt eller av något annat själ är hittils en gåta. Efter att tag börjar man tycka det är gott och rökbegäret ökar. Sen är man fast.

    Den lag som Finland har verkar vettig och jag skullen inte ha något emot en sådan lag i Sverige. Jag tror att den skulle uppskattas för majoriteten av befolkningen tycker faktiskt som jag, att rökning bara är äckligt.

    SvaraRadera