torsdag 20 januari 2011

Börja tidigt, sluta tidigt, mer fritid

Dagens skolscheman är fulla med långa lektioner, raster och dagar. De är så långa att vissa inte hinner med bussen, andra hinner inte med sina intressen och andra hinner inte med läxan, vilket gör att man presterar och kommer efter i skolan.

Hur mycket ska skolan ta över vår fritid?

De som håller på med en sport som tar upp mycket tid, ska dessa behöva stressa varje gång för att komma i tid pga. av att man går så länge i skolan? Jag har själv ett intresse som tar upp mycket tid och kommer inte dit förrän det är mörkt och då hinner jag inte göra det jag ska göra. Detta kan göra att man inte heller hinner med sin läxa, vilket betyder att man sänker sina betyg och kommer efter i vissa ämnen.

Även de som åker buss får lida för de långa schemanen, för det är inte alltid det kommer bussar så sent eller den tiden man slutar och vissa får ibland vänta upp i över en timme innan bussen kommer och man kan komma hem.

Så vad ska man göra? Man kan ju inte stressa ihjäl sig dagarna i ända, tillslut kollapsar man och orkar inte mer. Såhär ska det inte behöva vara!

Min tanke är att man kortar ner på långa, onödiga raster så att man kan sluta tidigare istället.

2 kommentarer:

  1. Jag är tyvärr i mot den här insändaren. Även om jag inte åker buss. Man ska inte behöva börja tidigare än klockan åtta. sen att man ska sluta tidigare, då får man ju inte gjort allt arbeta som man ska ha gjort i skolan. man får inte heller så mycket skoltid som man ska ha. även om du har mer fritid ifall du slutar tidigare så blir det att du måste sitta med 70 kilo läxböcker när du kommit hem och då hinner du fortfarande inte med fritiden.

    SvaraRadera
  2. Jag håller delvis med måste jag säga!
    Jag håller absolut med om det där att vi borde korta ner rasterna en hel del, och istället sluta tidigare. För så som det är ju har vi några onödigt långa raster där man bara går och drar, och det känns väldigt onödigt. Man borde istället kunna få sluta tidigare.
    Men jag tycker inte att dagarna behöver vara kortare än nödvändigt. Det räcker med att sluta tidigt någon dag i veckan. Man måste ju gå lite längre några dagar om man ska hinna lära sig något tycker jag.
    Jag tycker också att det var bra att du tog upp de där med busstiderna. Men dagarna behöver ju nödvändigtvis inte bli kortare för att man ska hinna med busstiderna, jag tycker bara att man ska anpassa tiderna.

    SvaraRadera