tisdag 22 mars 2011

Dante - mellan himmel och jord.


Jag Carl ska göra mitt livs största intervju någonsin.

Året var 1319 och jag jobbade på ett tidningsföretag i florens. Jag hittar Dante i stadsdelen San Pier Maggiore i florens. Jag frågar honom om det är okej att jag ställer några frågor. Han svarade att de passade utmärkt. Vi gick till hans barndoms hem och satte oss.

Jag tänkte precis öppna munnen men då började Dante rabbla på om sitt liv.

- jag föddes i florens precis i det här huset, det var en mycket vacker dag. Det var 1265 jag var mycket fin när jag var nyföd. Jag hade en väldigt bra uppväxt anda till jag var 10 år, 1275. då dog min mamma. Min far gifte om sig och skaffade många barn. Men vid 9 års ålder träffade jag en tjej som var vackrare än mig själv. Det var den åtta åriga bice Portinari. Vid årton års ålder träffade jag henne ofta och hon blev min sinnebild för kärleken. Kärleken jag kände för henne kunde ingen bryta. Men Beatrice tröttnade ignorerade mig, jag lovade att jag skulle dikta till hennes ära, så som ingen annan skrivit om en kvinna tidigare. Beatrice giftes bort med en gubbe vid namn Simone dei Bardi, men tyvärr dog hon redan 1290. 1293 uppfyllde jag mitt löfte och skrev Vita nuova. jag fick en ny fru Gemma Donati som jag senare fick 5 barn med. Sa Dante.

- Men vart skrev du alla dina böcker, dikter och sånt. Frågade jag.

- Jag var på landsflykt i många år och det var då jag skrev de mesta av mina kända värk. T.ex. DivinaCommedia (Den gudomliga komedin), som handlar om en vandring, huvudsakligen under den romerske poeten Vergilius ledning, genom helvetet, skärselden och paradiset. Framför allt är jag känd för Divina Commedia, men jag har även författat andra verk. typ Vita nuova (1294) är ett verk som är helt ägnat åt Beatrice, och består av 25 sonetter, 4 canzoner, 1 ballad och 1 strof, samt ett förord och en kommenta av författaren. jag har dessutom skrivit flera dikter som går under titeln Canzoniere eller Rime som lovsjunger andra kvinnor än Beatrice.

- tackar det var snällt sa jag och buga och bocka och sen gick där ifrån.

av:anonym

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar