tisdag 22 mars 2011

Mode - galenheter?

Först proppar det upp på Nelly, Modekungen, Nastygal, HM, Bikbok eller kanske Bubbleroom. Jag pratar förstås om den finflätade västen från HM, den svarta spets toppen från Gina, den bästa rutiga pojkvänsskjortan från Tophop, den senaste Baleniciaga väskan, den Ultimata vårkavajen från Monki, det körsbärsröda nagellacket från Peices, det orangeröda läppstiftet från Make up store, Acnes nya vårkollecktion eller kanske de heta kostymbyxorna från Acne.

Det verkar alltid vara en ständig disskusion om vad mode egentligen är. Mode för mig, är kanske inte mode för dig. Vissa människor vill sticka ut, vissa vill smälta in.
Många inspereras av de stora modebloggarna, några av naturen, de flesta av de stora kändisarna och vissa bryr sig inte alls om sin outfit.

För mig är mode valmöjligheter, det behöver inte vara att slaviskt följa trender utan att mer hitta sin egen stil som passar en själv. Vissa människor kan rocka nästan vilka kläder som helst, medan andra människor måste tänka lite mer på var de klär sig i.

Jag tycker personligen att vissa människor kan klä sig gräsligt, som exempel så såg jag en man på tåget som hade på sig en lång rosablommig kjol och en stickad tröja tillsammans med ett par regnstövlar. Inte direkt den bästa matchningen, om du frågar mig! Fast jag älskar ändå människor som vågar sticka ut och inte vill se ut som alla andra. Modigt om du frågar mig.

Men vågar man verkligen ha en egen stil? Vågar man verkligen göra helt tvärt emot vad Elle-redaktionen i Stockholm gör? Tror faktiskt inte det. De flesta följer noggrant vad de största modebloggarna gör och vågar inte riktigt göra som de själva vill.

Om det fanns en viss anorlunda modestil som du tyckte var skisnygg, skulle du våga klä dig i den? Själv så tycker jag att Blair Waldorfs stil i Gossip girl är jättesnygg. Men skulle jag klä mig så i den lilla ort som jag bor i så skulle alla verkligen bara stirra och tro att jag inte var helt klok. Visst är det väldigt finklätt och preppy, men, what the heck, man lever bara en gång!

Som sagt är mode något som diskuteras mycket, är något snygg eller inte? Hissa eller dissa? Men sanningen är den att mode är något väldigt enkelt, man borde klä sig i det man själv känner för, inte bry sig om vad andra tycker.

Så nästa gång ni ser mig kanske jag har klätt mig superpreppy, vem vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar