tisdag 29 mars 2011

Poängrysare

Förra helgen så tog finalen i Globen plats. En final som många hade väntat på. Jag pratar såklart om finalen i Melodifestivalen. I början av kvällen hade vi tio starka bidrag och alla människor hemma i TV-sofforna hade olika favoriter. Två timmar senare visste vi vem som skulle representera Sverige i Eurovision Song Contest 2011. Killen som hade besegrat alla andra bidrag var många småbarns favorit och heter Erik Saade. Visst han må vara många i svenska folkets favorit, men inte min. Nu är frågan bara, kommer han klara pressen att ta Sverige till topp tre? Åtminstone vidare från kvalet?

Innan finalen skulle sändas fanns det många olika teorier om hur den skulle sluta. Enligt Aftonbladets läsare skulle The Moniker stå som segrare medan enligt Expressen var det Eric Saade. Många såg även Sara Varga, Danny och Nicke Borg som storfavoriter. Ett bra nummer som glöms bort lite är Swingflys, tycker jag.

Det första bidraget var min personliga favorit. Danny Saucedo med låten "In the club". Med sin dans sjunger han sig in mångas partyglada discohjärtan. När han syns på scenen hörs mycket skrik från alla glada fans. Själv tycker jag han är duktig från början till slut. Dessutom är det ingen mer än Erik Saade som kan leva upp till Danns coola dans. När sista refrängen är sjungen tänker jag återigen att nu borde segern vara klar.

När vi kom till bidrag tre var det The Monikers tur. Den tredje favoriten av alla bidrag. Sångaren Daniels popularitet har stigit mycket efter att han tagit sig vidare från andra chansenveckan innan finalen. Han hade som sagt mest röster hos Aftonbladet och bara några procent ifrån Eric Saade hos Expressen. The Moniker fick arenan i gung med refrängen som sätter sig superlätt i huvudet... "Oh my god, oh my god, It's a wonderfull suprise, I'm in love, I'm in love and I cann't get enough, OOh la la, ooh la la Don't ever want this to be over". Personligen var han ingen favorit för mig. Mer ett pinsamt bidrag som inte fick gå vidare.

Sista bidraget ut var Eric Saade. Man hade redan innan uppträdandet förstått att han var en riktigt stor konkurrent till de andra artisterna. Responsen Eric fick när han visade sig på scenen var stor. Det hördes mycket skrik så fort Sveriges populäraste "manboy" log, sjöng och låtsades krossa glas. En orsak kan vara att läktarna dominerades av partyglada småbarn och tonåringar. Själv tycker jag att han är en väldigt duktig dansare men glasburen förstör numret lite. Visst den hör ihop med storyn han berättar men den är mest farlig! Under framträdandet fick han till exempel glassplitter i ena ögat. Det är inte ens säkert att Eric får använda sig av kuben i Düsseldorf. I så fall undrar jag vad hans uppträdande blir utan kuben? Det är ju den som är mångas favorit.

Efter att elva olika utlandsjurys hade röstat ändrade jag min tankt om The Moniker lite. Daniel låg nu trea med sina femtiofem poäng. Kanske skulle The Moniker ha en chans i Tyskland? På andra plats hittade vi Danny med sjuttionio poäng. Skulle helt klart ha en chans utomlands! Uppe i toppen hittade vi Eric Saade med sina åttioen poäng som kunde vinka till Brolle med minst poäng, bara ynka åtta.

Nu väntade bara tittarnas röster. Med stor spänning satt hela 3 667 000 tittar och väntade på att få höra resultatet. Efter att de ganska stora favoriterna Nicke Borg och Sara Varga fått sina låga poäng av TV-tittarna så slutade de bara på åttonde och nionde plats. En flopp och många var besvikna. Själv var jag bara glad över att jag vunnit flera vadslagningar mot kompisar. Jag trodde inte heller att Sara Varga skulle ta sig långt i Tyskland. Den är en hemsk, men fin låt som handlar om misshandlade kvinnor. När den sen ska göras om till engelska tror jag inte att den har någon chans. Det var lite när The Moniker fått den tredje största TV-tittarpoängen, 69, som det blev klart att han slutar på tredje plats. Det var då det riktigt spännande började. Danny hade sjuttionio poäng och Eric Saade åttioen. Den som skulle få den högsta TV-tittarpoängen skulle stå som segrare. Efter ungefär en minut, som kändes som flera, så ropade Marie och Rickard ut att sjuttio-poängaren går till Danny vilket gjorde att han slutade på en andra plats med hundrafyrtionio poäng. Det betydde att Eric Saade stod som segrare med hundratolv tittarpoäng och slutade på hundranittiotre poäng. Tävlingen var avgjord.

Vissa personer gick och la sig den kvällen med ett leende upp till öronen. Vissa personer gick och la sig besvikna. Jag gick och la mig med något mittemellan. Hur gick du och la dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar