torsdag 31 mars 2011

Leo Tolstoj

Greve Lev Nikolajevitj Tolstoj även kallad Leo Tolstoj föddes 9 september 1828 i Tulskaja oblast och dog 20 november 1910 i Astapovo i Rjazanskaja oblast. Leo Tolstoj var en av de ryska romanförfattare som åstadkom det stora genombrottet för den ryska romanen i världshistorien. Han skrev under epoken som kallas för realism.

Han gifte sig med Sophia Andrejevna som var 16 år yngre än honom. De fick tretton barn.

Leo Tolstoj blev världsberömd med sin romansvit Krig och fred som handlar om Ryssland under Napoleonkrigen. Även hans andra stora roman, Anna Karenina, hör till världslitteraturen. Den beskriver hur förbjuden passion krossar människan. Romanen tog honom sex år att skriva.

Som moralfilosof är han känd för sina idéer om icke-våld, och han var en hängiven vegetarian. Han betraktades även som en av portalfigurerna inom anarkismen. Han inspirerades bland annat av Henry David Thoreau.

Realismen

Realism inom filosofi har en rad olika betydelser. En typ av realism menar att verkligheten är identisk med det våra sinnen visar oss. Realismen som litterär epok varade omkring 1830 – 1860. Den betecknas av en strävan efter att skildra omvärlden så realistiskt som möjligt, det vill säga ur ett mer eller mindre objektivt och vetenskapligt perspektiv. Realismen uppkom som direkt opposition till romantiken och dess fantasi och naturmystik.

Mitt möte med Tolstoj

Jag tar en promenad i parken och stöter på en man i långt vitt skägg. Han sitter på en parkbänk och skriver i några papper.


– Hej, säger jag.

– Hejhej, mumlar han tillbaka.

– Fint väder idag, säger jag, och kollar omkring mig.

Vad är det för papper? Skriver du något?

– Jag håller på att skriva en bok förstår du, svarar han.

Jag sitter här ute och tänker och får lite inspiration från denna dag som i dag.

Denna park är ett bra ställe att sitta och tänka i. Det är lugnt och fint, solen

skiner och fåglarna kvittrar.

– Brukar du skriva böcker?, undrar jag.

– Ja, jag är författare, säger mannen.

– Häftigt! Säger jag. Vad handlar den där boken om?

– Det vill jag inte säga, säger mannen.

– Vad heter den då?

– Jag har inte något namn för den än.

– Jaha, säger jag lite suckande. Ja, vi kanske träffas någon gång. Hej då, och

lycka till med boken, säger jag och fortsätter min promenad.


Extra:

Tolstoj är morfars farfar till den svenska sångerskan Viktoria Tolstoy.

Tolstojmedaljen är ett litteraturpris som är uppkallat efter Tolstoj. En känd pristagare är Astrid Lindgren.


Historien skulle vara någonting enastående, om den bara var sann.

Tolstoj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar