fredag 4 mars 2011

Författaren bakom Ivanhoe

Hur kan en legend på flera hundra år och en äventyrsroman från artonhundratalet leva vidare. Ivanhoe visas sedan 1988 varje år och nu tar Tv3 över efter SVT.
Men vem var mannen bakom denna historia som vi slöar till på nyårsdagen.


Gör aldrig ingenting” Walter Scott

När jag nu satt på nyårsafton och tittar på ivanhoe undrar jag vem var denne man som för länge sedan skrev äventyret. Jag bestämmer mig för att få svar på min fråga. Walter Scott skrev Ivanhoe 1819 och jag packar ihop en väska och ger mig av för att intervjua honom. Vid den här tiden levde han med höga skulder och hade länge levt i svår sjukdom. Jag träffar honom utanför hans hus. Vi går in i Abbortsford House, fast Walter Scott hade personliga skulder på över 100 000 pund så var huset av kunglig klass. Vi slår oss ner vid ett bord och Walter fru Margaret Charlotte Charpentier serverar oss den ”moderna” drycken te. Hon går sedan och nattar alla de fyra barnen och vi blir ensamma.

– Kan du inte berätta lite kortfattat om hur du växte upp och bestämde dig för att börja skriva böcker.
– Jag föddes som det nionde barnet i skara av sammanlagt 12 barn. Jag drabbades av förlamning i mitt vänstra ben när jag var liten och när jag nu var nionde barnet plus att min familj inte var jätte rik så sjönk mina chanser att bli något stort. Men jag kom in på juridikstudier vid Edinburgh University och 1792 utnämndes jag till advokat. Därifrån flöt mitt liv på och jag gifte mig med Margaret som ni redan har träffat. Och 1805 skrev jag min första dikt. Innan det hade jag jobbat som översättare eftersom jag behärskar engelska, italienska, tyska, spanska, latin.

Vi pratade vidare och den stora klockan i rummet slog tio. Jag hade kollat upp lite fakta innan jag åkte och hade hört att en av hans mest kända dikter var ”Lady of the Lake” och jag frågade vad den handlade om.

– Jag är fascinerad av Englands historia och myterna kring dem, som du säkert har märkt. Den här handlar om Viviane eller Lady of the Lake, den mystiska kvinna som gav Excalibur till kung Arthur. Jag kan läsa en rad för dig om du vill: ”Ödsla ej suckan över att ditt öde skiftat, ej över ogin överhöghet och trogna vänners svek. Möt upp där andens skyldskap väntar leende att hälsa dig på enslig ö”.

Det jag egentligen kom hit för var Ivanhoe, boken där både Robin Hood och Rickard Lejonhjärta är med, boken har sedan blivit film och vunnit hela 3 Oscar. Boken handlar om Wilfred of Ivanhoe som kommer tillbaka till England efter fångenskap. Han hjälper Rickard Lejonhjärja att ta tillbaka makten som bror prins Johan har tagit från honom.

Jag har läst Ivanhoe och jag undrar verkligen vad har den för budskap?
Jag har berättat om konflikten mellan normander och saxare, och jag har försökt förmedla den engelska rivaliteten mot Frankrike.

Klockan närmar sig midnatt och jag tackar så mycket för koppen te och intervjun. Jag beger mig direkt hem eftersom hygienen fortfarande dålig. Jag sätter mig i min fåtölj och sammanfattar. Walter Scott var en typisk författare för romantiken och det märks framförallt i böcker med kärlek och stordåd, tillexempel är det i Ivanhoe som Robin Hood påträffas för första gången. Han är också känd för att skapat den historiska romangenren.

1 kommentar:

  1. Just nu skriver jag om ivanhoe och dess budskap. Vad är egentligen buskapet i ivanhoe.

    SvaraRadera