torsdag 10 mars 2011

Giovanni Boccaccio - novellens skapare

Denna italienska författare testade sina vingar inom många olika branscher innan han fann sitt kall , litteraturen. Han var en utav de främsta författarna under Renässansen och är den som skrivit mästerverket Decamerone som är historiens första novell.

TIDIGA ÅR
Giovanni Boccaccio föddes år 1313 i den lilla italienska byn Certaldo. Hans far var handelsman och blev efter sonens födelse erbjuden jobb på en bankfirma i Florens, dit de genast flyttade. Giovannis mor är okänd så därför anses han vara ett utomäktenskapligt barn.

Giovanni sändes vid tidig ålder till den vackra staden Neapel, för att utbildas inom handelsyrket. Men enligt de fakta jag har läst insåg Giovanni snart att han inte ville jobba inom handeln. Han lyckades efter livliga diskussioner med sin far, övertala honom till att få studera juridik. De kommande sex åren studerade Giovanni därför kanonisk rätt på Studium. Kanonisk rätt är läran om katolska kyrkans rättsordning. Jag tror det är därifrån denne mörkhårige unge man fick sitt intresse för litteratur och skrivande.

LITTERÄRA VERK
Litteraturintresset ledde vidare till att den unge italienaren började att skriva romaner.
De första litterära verken riktade Giovanni därför till en ung kvinna som hade fångat hans hjärta. Prosaberättelsen Kärlekens Möda var bl.a. dedikerat till hans kärlek. Vad jag har förstått var Giovannis romaner väldigt vackra och välskrivna. Dessutom var kvinnan, han höll kär, gift med en annan man. Detta gjorde hans romaner spännande och gripande.

För att citera Giovanni ”Neapel är staden som lockade fram min sanna poesi”. Han producerade verk som Filostrato och Teseida under sin tid i Neapel. Dessa texter präglades av ett vältaligt skrivsätt och ett tydligt bildspråk. En intressant sak jag upptäckte var att dikten Filostrato var inspirationskällan till Shakespeares pjäs Troilus and Cressida.

ÄLDRE ÅR
År 1341 återvände Giovanni till Florens. Han lämnade Neapel på grund av oroligheter. Återkomsten till Florens var jobbig för honom eftersom han hade fäst sig vid Neapels atmosfär. Giovanni började emellertid kort därefter trivas i den nya staden.

Florens var tidsepoken Renässansens centrum. Detta eftersom tidsepoken startade i just norra Italien. Renässansen handlade mycket om att återuppväcka antikens idéer och tankar om vetenskap, litteratur och konst. Staden var redan på medeltiden en mäktig plats dit många konstnärer, författare och vetenskapsmän flyttade. Jag kan föreställa mig Florens miljö med otroligt många vackra byggnader, färger och gator fulla av liv.
Jag antar att Giovanni slutligen insåg att Florens var en stad med en inspirerande historia för hans litteratur. Giovanni producerade därefter skriften Ameto, som är en blandning av prosa och dikter med självbiografiska inslag.

Den hemska och mörka sjukdomen digerdöden drabbade Florens år 1348. Epidemin dödade tre fjärdedelar av stadens befolkning. Till dem räknades säkerligen många av Giovannis nära och kära. Detta måste ha kommit som ett hårt slag för honom. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas.
Giovanni hade innan epidemins början tillbringat mycket av som tid i staden Ravenna. Därför befann han sig i Ravenna när digerdöden fick sitt utbrott i Florens. Han fick information om vad som föregick i Florens och stannade därför kvar. Tack vare detta överlevde han antagligen digerdöden.


DECAMERONE
Jag blev genast intresserad av att skriva om denna författare när jag läste meningen ”Han var den som uppfann novellen”. Noveller är något jag själv alltid uppskattat att läsa. Det är berättelser som är lagom långa och som skrivs på ett spännande sätt. Det var därför jag valde att skriva om just Giovanni Boccaccio.

Det var med mästerverket, Decamerone, Giovanni skapade novellgenren. Han fick inspiration till verket från pesten som drabbat Florens drygt ett år tidigare. Decamerone handlar om 10 ungdomar som flyr ut på landet från digerdöden. Ungdomarnas sysselsättning blir att berätta en historia var, varje dag, under tio dagar. När den tionde dagen är slut har de därför berättat 100 berättelser totalt. Det rörde sig om kärleksberättelser, skämthistorier och listiga små sagor.

Jag har själv läst en berättelse ur Decamerone. Berättelsen var över mina förväntningar. Personligen trodde jag att det skulle vara ointressant och läsa en skrift som någon skrivit för så länge sedan. Men jag hade fel. Texten var oerhört spännande och välskriven. Ett stort plus var att man kunde föreställa sig allt i bilder. Giovanni gav bra beskrivningar av novellens olika karaktärer och miljöer.

Berättelsen jag läste handlade om en man som försökte vinna en gift kvinnas hjärta genom olika gåvor. Kvinnan gav därför mannen ett uppdrag. Om han lyckades göra en sommarträdgård mitt i vintern, lovade hon att ge honom sitt hjärta. Mannen lyckades genomföra uppdraget med hjälp av en trollkarl. Historien avslutas med att mannen låter kvinnan gå tillbaka till sin man. Detta för att han ville vara moralisk mot hennes make. Giovannis kloka slutsats av berättelsen var att man inte vill vinna kärleken på ett sådant sätt.

Decamerone var Giovannis allra främsta verk. Med Novellcykelns enastående skrift och stora tillgångar har den kommit att bli så pass framgångsrik. Ett tänkvärt ting är att Decamerone kom att utöva ett stort inflytande på den dåvarande och nuvarande italienska litteraturen.

DE SISTA ÅREN
Giovanni tillbringade sina sista år i hemstaden, Certaldo. Där gav han en rad föreläsningar om Dante i en lokal kyrka. Dante Alighieri räknas som en av västvärldens största författare genom tiderna. Detta resulterade sedan i hans sista stora verk, Esposizioni sopra la Commedia di Dante. Giovanni blev därför den första som skrev en biografi om Dante.

Giovanni började på senare dagar få försämrad fysisk hälsa. Detta berodde på kärleksproblem och dålig hälsa. Hans personliga kärleksproblem ledde till att han skrev ett bittert verk vid namnet Corbaccio. Innan hade han alltid skrivit gott om kärleken. Nu skrev han på ett dystert och annorlunda sätt.

Den 21 december, 1375 förklaras en utav tidernas största författare död. Dödsorsaken var vad vi idag skulle kallat, hjärtsvikt. Den begåvade författaren Giovanni dog vid 62 års ålder. Idag skulle detta anses som relativt tidig död, men jag tror att det var ovanligt att ens bli över 60 vid den här tiden.

Avslutningsvis vill jag säga att Giovanni Boccaccio drivit den litterära utvecklingen framåt och att det han gjorde då, påverkar oss än idag.






















Källor: ne.se, en.wikipedia.org, expressen.se och mimersbrunn.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar